SEO

Eén van de belangrijkste taken van een marketingbureau, is SEO: Search Engine Optimization. Dit is niets anders dan zoekmachineoptimalisatie, ervoor zorgen dat websites goed vindbaar zijn in zoekmachines zoals Google. Het is een brede term voor verschillende werkzaamheden die hieraan bijdragen.

Wat is SEO?

Search Engine Optimization staat voor de verschillende werkzaamheden die bijdragen aan de vindbaarheid van je websites. Bij SEO gaat het om de zogeheten organische zoekresultaten. Dat betekent dat je zo hoog mogelijk scoort in de zoekresultaten, zonder dat je daarvoor hoeft te betalen.

De drie belangrijke pijlers van SEO

Hoe werkt SEO precies? Dat is niet zo gemakkelijk te vertellen. Er zijn namelijk heel veel verschillende factoren die meespelen en impact hebben op jouw zoekpositie. Zelfs factoren waar je zelf geen invloed op hebt. Google update bovendien regelmatig haar algoritme, waardoor de regels omtrent een goede SEO regelmatig veranderen. Wil je goed vindbaar zijn én blijven, dan moet je er dus bovenop blijven zitten!

In grote lijnen zijn er drie belangrijke factoren die meespelen in het bepalen van je ranking in zoekmachines als Google.

01

De techniek

De techniek achter je website is de eerste belangrijke pijler. Het is belangrijk dat je website voldoet aan de ‘eisen’ van de zoekmachines. Voor Google is het belangrijk dat je website een duidelijke structuur heeft, waar je bezoekers (maar ook Google zelf) gemakkelijk doorheen kan klikken. Je scoort bovendien hoger als je website een hoge laadsnelheid heeft: dit betekent dat de bezoekers niet lang hoeven te wachten tot de pagina geladen is. Achter de schermen is het belangrijk dat er geen onnodige zware code wordt gebruikt en dat de website zelf zo gebruiksvriendelijk is als mogelijk!

02

Je content

De tweede factor die meespeelt is de content op je website. Met content doelen we op de teksten op je websites, de titles en meta’s en alle buttons, links en afbeeldingen die op je website gebruikt worden. Voor het schrijven van je content is het belangrijk om een goed keywoordonderzoek te doen. Hierbij kijk je naar specifieke woorden waar potentiële klanten naar zoeken. Zo weet je precies welke informatie de potentiële bezoekers willen lezen. Zorg ervoor dat je content aansluit op de wensen van je bezoekers: zo zien zoekmachines jou als een waardevolle bron, en sta je hoger in de zoekresultaten.

03

De autoriteit

Wanneer we spreken van autoriteit dan bedoelen we de indicatie die Google aan je website geeft om de betrouwbaarheid te bepalen. De autoriteit wordt bepaald door onder andere de domeinleeftijd en de naamsbekendheid. De beste manier om deze autoriteit te verbeteren is door middel van linkbuilding. Dit houdt in dat andere websites met een link verwijzen naar jouw websites: ook wel backlinks genoemd. Hoe meer en hoe beter de backlinks naar jouw websites, des te hoger je autoriteit.

Verschil tussen ‘white-hat’ en ‘black-hat’ SEO

‘White-hat’ SEO is de manier die jou uiteindelijk het meeste oplevert. Dit houdt in dat je netjes ‘volgens de regels’ speelt, en voldoet aan de wensen van zoekmachines als Google. Maar daarnaast zijn er ook andere manieren om je vindbaarheid te vergroten, die net niet aan de wensen van Google voldoen: dit noemen we ‘black-hat’ SEO. Black-hat SEO zorgt op korte termijn voor resultaat, maar wordt op lange termijn vaak afgestraft door de zoekmachines.

Investeren in SEO: een goed idee?

SEO is een goede manier om op lange termijn meer klanten en bezoekers op je website te behalen. Wanneer je tijd en energie steekt in je SEO zijn je organische zoekresultaten na verloop van tijd aardig stabiel: je hoeft je website dan alleen nog te onderhouden om de sterke posities te behouden en je concurrentie achter je te laten. Dit in tegenstelling tot advertenties, waarbij het rendement direct stopt op het moment dat je er geen geld meer in steekt.